شنبه 8 اردیبهشت 1403  
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :

اخبار تکنولوژی

1400/4/18 جمعه

صاحب اینترنت چه کسی است؟.

.

هیچکس به طور کامل صاحب اینترنت نیست

اینترنت به نوعی بیشتر یک مفهوم است تا یک موجودیت فیزیکی. هیچ شخصی حق ثبت اختراع یا کپی‌رایت اینترنت را در اختیار ندارد. در عوض، بخش‌هایی از اینترنت (مراکز داده، کابل‌ها، ماهواره‌ها، روترها و دیگر موارد) متعلق به تعداد بی‌شماری از افراد، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی هستند. مؤسس شبکه جهانی وب عمداً حق پتنت آن را ثبت نکرد تا این فضا آزاد بماند و همه بتوانند از آن بهره ببرند. برای پاسخ به سوال مالکیت اینترنت، بهتر است به مالکیت زیرساخت‌های اینترنت بپردازیم.

چه کسی زیرساخت‌های اینترنت را در اختیار دارد؟

تعدادی از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISPها) مالک بزرگ‌ترین بخش‌های زیرساخت‌های اینترنت هستند. این زیرساخت‌ها شامل نقاط دسترسی به شبکه، کابل‌ها و روترها هستند. امروزه بیش از ۷۰۰ هزار مایل کابل زیردریایی مربوط به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد که حدود ۲۸ برابر طول خط استوا است.
از آنجایی که همپوشانی زیادی بین شبکه‌های مخابراتی و زیرساخت‌های اینترنت وجود دارد، تعدادی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی (مانند AT&T و Spring) مالک بخش‌های بزرگی از این زیرساخت‌ها هستند.

چه کسی اینترنت‌ را کنترل و تنظیم می‌کند؟

اینترنت تا حد زیادی کنترل نشده و خودتنظیم است زیرا هیچ سازمان متمرکز و واحدی برای کنترل اینترنت وجود ندارد. روی هم رفته طراحی زیرساخت‌های اینترنت به گونه‌ای است که کنترل آن را بسیار سخت می‌کند. داده‌ها از طریق مسیرهای مختلف در «بسته‌ها» ارسال می‌شوند. از آنجایی که بسته‌ها از طریق مسیرهای مختلف قابل ارسال هستند، برای پروتکل اینترنت‌ (IP) یافتن مسیر جدیدی برای رسیدن به مقصد موردنظر به راحتی امکان‌پذیر است.
دولت‌های مختلف به دلایل گوناگون تلاش می‌کنند در محدوده‌ی فعالیت خود، قوانین و مقررات مختلفی را برای اینترنت‌ وضع کنند که این قوانین معمولا مربوط به محتوای غیرقانونی یا مضر هستند. این مقررات معمولا در سطح محتوا (مثلا با بستن سایت) یا در سطح کاربر (اتهامات کیفری) اعمال می‌شود.
به این ترتیب، دولت‌ها اینترنت‌ را از طریق قوانین تنظیم می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانیم به قوانین مربوط به دانلود غیرقانونی انواع محتوا اشاره کنیم. برخی کشورها از ابزار سانسور برای مسدود کردن تعدادی از سایت‌ها استفاده می‌کنند. این امر نگرانی‌هایی را در مورد آزادی بیان، آزادی اطلاعات و اینکه چگونه یک رژیم اقتدارگرا می‌تواند اطلاعات و توانایی‌های ارتباطی را از شهروندان خود بگیرد، ایجاد کرده است.
 
.
آرشیو
نسخه قابل چاپ
بیشتر